2012_the_end_of_the_world In 2009, American geologist Adrian Helmsley travels to India to meet his friend Satnam, who has discovered that neutrinos from a massive solar flare have penetrated the Earth and are causing the temperature of its core to increase rapidly. Adrian returns to Washington D.C. to inform White House Chief of Staff Carl Anheuser and US President Thomas Wilson that this will instigate a chain of events that will bring about the end of the world. At the 36th G8 summit in 2010, other heads of state and heads of government are made aware of the situation. They collaborate to begin a secret project intended to ensure the continuity of human life, strategically choosing 400,000 people for admission on a series of gigantic arks to be constructed in the Himalayas. To help fund the venture, additional individuals are allowed to purchase tickets for one billion euros apiece.

Apakah pendapat anda tentang cerita 2012 ini?..

Pada pendapat aku kiamat yang digambarkan didalam cerita 2012 ini adalah sangat berlainan daripada apa yang telah dinyatakan didalam Al-Quraan kerana kiamat yang dinyatakan didalam Al-Quraan adalah lebih dasyat lagi.Sila rujuk surah Al-Qariah(Peristiwa besar) ayat 1 hingga 5. Surah Al-Infithar(Pecah belah)ayat 1 hingga 5. Surah At Takwir(Menggulung) ayat 1 hingga 7 dan banyak lagi didalam Al-Quraan.Sila rujuk Al-Quraan yang sebenar untuk lebih tepat.

Bagaimana gambaran hari kiamat menurut Al-Quraan.

Gambaran hari kiamat menurut Al-Quraan ialah langit menjadi terbelah [Langit mempunyai tujuh lapis] bintang bintang berguguran dan planet -planet berlanggaran sesama sendiri serta kejadian kejadian lain yang tersebut dalam wahyu Allah-Al-Quran.Segala sesuatu yang berada di dalam alam perwujudan ini akan semua binasa-musnah.Seperti firman Allah dalam A-Quran surah Ibrahim ayat 48:

Ertinya:`Pada hari bumi diganti dengan bumi yang lain dan demikian pula langit,dan mereka semuanya[di Padang Mahsar]berkumpul menghadap ke hadrat Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa`.

Dan lagi Firman Allah dalam surah al-Haqqah: 13-16:

Ertinya: `Maka apabila sangkakala ditiup sekali tiup.dan diangkatlah bumi dan gunung gunung,lalu dihancurkan keduanya sekali hancur.maka hari itu terjadilah hari kiamat.dan terbelahlah langit,kerana pada hari itu langit menjadi lemah.`

Berlakunya pertukaran langit dan bumi dengan kewujudan yang baharu adalah selepas tiupan sangkakala yang pertama.Malaikat Israfil ditugaskan meniup sangkakala dengan perintah Allah SWT,sehingga menyebabkan semua yang ada di langi tdan di bumi mati dan musnah semuanya melainkan sesiapa yang dikehendaki Allah seperti firaman Allah dalam Al-quran surah Al-Zummmar68.

Ertinya:`Dan ditiuplah sangkakala,maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah,kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi maka tiba -tiba mereka berdiri menungguu[keputusan suratan  masing masing].

Mengikut sumber yang diriwayatkan mereka yang tidak dimatikan oleh Allah ialah empat malaikat iaitu Jibraill,Mikail,Israfil dan Izrail.Begitu juga malaikat yang bertugas menanggung Arash ketika tiupan sangkakala yang pertama tetapi mereka akan mati juga setelah tiupan sangkakala  yang pertama selesai.

Tetapi didalam cerita ini hanya bahagian bumi sahaja yang terbelah tetapi tiada apa-apa yang terjadi pada langit kalau kiamat yang sebenar bolehkan hero-hero didalam cerita ini melarikan diri menaiki kapalterbang? .Aku harap agar anda tidak akan benar-benar percaya dengan cerita ini angaplah ia hanya sebagai satu cerita sahaja walau apapun kita sebagai orang-orang yang beriman perlulah mempercayai akan berlakunya hari kiamat cuma bagaimana dan bila sahaja yang tidak kita ketahui dan pengetahuaan kita tentang berlakunya hari kiamat amatlah sedikit.

Sila rujuk Kitab al-Quran surah al-`Araf  ayat 187 yang terjemahnya seperti berikut(harap buka al-Quran):

`Mereka menanyakan kepada mu tentang kiamat,bilakah terjadinya? Katakanlah:Sesungguhnya penegentahuan tentang kiamat itu ada lah pada sisi Tuhanku.Tidak seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia(Allah).Kiamat itu amat berat(hura haranya bagi makhluk)Yang di langit dan di bumi.kiamat itu tidak akan datang kepada mu melainkan dengan tiba tiba.Mereka bertanya kepada mu seakan-akan kamu benar benar mengetahuinya.Katakanlah:Sesungguhnya pengentahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah,tetapi kebanyakannya manusia tidak mengentahui`.

Dalam Islam tidak ada satu nas pun yang menentukan tarikh bila berlakunya hari kiamat.`

Tetapi Yang pastinya cerita yang dibuat oleh Roland Emmerich ini telah membuatkan penganut Christians dan islam bergaduh ini boleh dilihat melalui komen-komen yang diberikan.sila rujuk disini.

Sila berikan pandangan anda dibawah supaya kita dapat berkongsi serba sedikit pengetahuaan.Jika ada kesalahan didalam makna ayat Al-Quraan diatas diharap agar anda dapat memberi teguran kerana aku sebagai manusia tidak terlepas dari salah dan silap.


16 comments:

  1. cerita 2012 ni mmg mengarut sikit..klu di lihat sebetulnya, ia cuma banjir besar seperti tsunami..
    klu diorg nk ckap kiamat sekalipun mesti sekaligus semua yg hidup akan mati..ni boleh brperingkat-peringkat plakkan.. dan yang pling best diorg ade yg xmati..klu kiamat tiada yang hidup..
    so aku merumuskan cerita ni bukan kiamat..tetapi banjir besar sahaja..wakaka:)))

    ReplyDelete
  2. aah aku pun fikir camtu ni bkn gambaran kiamat yg sebenar..yg bestnya siap boleh lari naik kapalterbang lg tu mmg x logik

    ReplyDelete
  3. mne ade kaitan la ni just cter jer jgn la cye...kiamat mne ley ramal kn??just enjoy de movie sudaa(ak xtgk lg~ngeee)

    ReplyDelete
  4. betul tu bolloqs..erkk x tgk lg haha

    ReplyDelete
  5. da tngk, boleh la....hurmmmmmm

    ReplyDelete
  6. iye tak masuk akal tu crita :-t

    ReplyDelete
  7. iya nova pembuat filem hanya mahu keuntungan sahaja.

    ReplyDelete
  8. haha. tngok online dah?. hee. yg blog aritu ptut xyh buang. susah mau cari skng ni online movie. huhu. btw dah tukr background ek?. hee. cantik =P

    ReplyDelete
  9. aah acap x pyh susah2 nak beli tiket pg panggung skrg ni dh banyak dlm internet..

    ReplyDelete
  10. aku da dunlod. da tgk..
    same jer..
    mcm cite KNOWING - actor nicholas cage.
    KNOWING gak mcm citer kiamat.
    tapi ending dia, dia suruh ikut alien sebab alien tu mcm tolong dorang.

    akidah tak kuat,boleh pesong ..huwuuu tapi niat nak berhibur je tgk movie..

    ReplyDelete
  11. betul tu kebanyakkan movie dari hollywood ini aku tgk ada sesuatu msg yg dorg nak sampaikan tapi banyak berkaitan dgn Dajal kalau ko prasanla..contoh cam cerita matrix.

    ReplyDelete
  12. mmg perasan pon, dorang nak soh kite ikot dorang at the end of story..ush2, ganas tol la..kalau tau takpe, kalau yang tak tau tu kang lain plak pikiran nye.

    ReplyDelete
  13. betul2 tu bhati2 la dgn agenda dorg semuanya nk menyesatkan org islam

    ReplyDelete
  14. walau apapun logik xlogiknya filem nie....ia tetap memberi banyak pengajaran kepada kita.....

    huhuhu....

    ReplyDelete
  15. ya ija yg baik jdkan pengajaran yg x elok kita jauhkan

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.