chameleon cairo wide Pada hari ini aku ingin menunjukkan kepada anda semua bagaimana cara membuat breadcrumb di blogspot.Breadcrumb selalunya kita dapat lihat di tempalte-tempalte wordpress dan anda juga boleh lihat di template yang sedang aku gunakan ini yang juga berasal daripada template wordpress tetapi telah diconvertkan kepada blogspot.Kepada anda yang tidak tahu apakah dia breadcrumb boleh tgk screenshot breadcrumb dibawah ini .screenshot.3

Tetapi tidak semua orang yang menggunakan blogspot memakai tempalte yang berasal daripada wordpress jadi kepada yang menggunakan tempalte asal yang disediakan oleh blogspot mungkin tutorial ini akan dapat membantu anda untuk membuat breadcrumb ini dan anda juga boleh tengok demonya di tempalte asal blogspot disini..Dan kepada yang menggunakan tempalte daripada wordpress tetapi tidak mempunyai fungsi breadcrumb ini juga bolehlah cuba untuk membuatnya juga.Dengan membuat Breadcrumb di dalam blog bukan sahaja akan mencantikkan lagi blog anda tetapi adalah untuk tujuaan SEO kerana search enjin seperti Google amat menyukai fungsi breadcrumb ini.Kepada pengguna wordpress yang tidak mempunyai Breadcrumb didalam blog mereka download pluginnya dibawah ini dan install kedalam blog anda.

-Yoast Breadcrumbs

-Breadcrumb NavXT

kepada anda yang menggunakan blogspot dan ingin menambah fungsi Breadcrumb ini kedalam blog anda bolehlah ikuti Tutorialnya dibawah.

1.Pergi ke layout  »  Edit HTML.

2.Kemudian cari kode </b:skin> dan copy dan pastekan kode dibawah ini diatasnya.Kemudian klik save.

.breadcrumb {
float: left;
width: 490px;
font-size: 11px;
margin: 0 0 20px;
padding: 0 0 3px;
border-bottom: double #cccccc;
}

3.Selepas itu berikan tanda didalam kotak Expand Widget Templates dan cari kode ini

<div class='post hentry uncustomized-post-template'>
ataupun kadang-kadang berbeza untuk sesetengah template seperti ini
<div class='post hentry'>
.

4.Kemudian anda copy kode dibawah ini dan pastekan dibawah kode yang anda cari tadi.Kemudian kilk save.

<div class='breadcrumb'>
Browse &gt;     <a expr:href='data:blog.homepageUrl'>Home</a> / <b:if cond='data:post.labels'><b:loop values='data:post.labels' var='label'>
            <a expr:href='data:label.url' rel='tag'><data:label.name/></a><b:if cond='data:label.isLast != &quot;true&quot;'> / </b:if>
          </b:loop>
        </b:if> / <data:post.title/>
  </div>

5.Selesai semoga berjaya kepada yang tak berjaya jangan segan-segan untuk bertanya insya’allah aku akan tolong nanti.

p/s:yang aku tandakan dengan warna merah bolehlah anda tukarkan bersesuaian dengan blog anda.


20 comments:

  1. camni rupanya breadcrumb.. igtkan ko nak ajar buat roti ker ape td.. hahaha..

    mmg cantik pun.. maknanya kalau letak byk2 label pun sume akan ade la ek nnt..

    ReplyDelete
  2. aah ezany nanti semuanya akan keluar

    ReplyDelete
  3. dah add source code dalam HTML saya, menarik dan terima kasih atas source code ini...BLOG makin menarik

    ReplyDelete
  4. sampai step ke 3..kod tu xde dlm template aku..

    ReplyDelete
  5. xde ke ricky cuba cari ni post hentry..apa add blog ricky?

    ReplyDelete
  6. weh ariey aku ingat nak wat...but cantik ke nnti, and dia cam tags ke..erm ariey ko leh ajar aku seo tak ;(

    ReplyDelete
  7. kalau banyak sgt label kuar, tak cantik pula...;(

    ReplyDelete
  8. first tngok aku xphm gle ape yg berubh tu. hee. lame2 usha. ha!. bru nmpk bnda ni untuk ape. haha. pndai la ko ni dlm blog2. haha =P

    ReplyDelete
  9. xde bro..ni blog aku

    http://mysoftware-stores.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. mestila cantik neon..sama ke tak mcm tag tu aku x pasti plak..seo aku pun x pandai sgt kalau x mesti dh kencang visitor masuk blog aku ni tp bolehla nk ajar sikit2 yg penting kena tau apa yg org selalu cari dlm internet.

    ReplyDelete
  11. kalau banyak sgt label mmg x cantik sbb nanti panjang sangat jadinya

    ReplyDelete
  12. bkn pandai sgt acap tp aku suka mencari hehe..

    ReplyDelete
  13. thanxs...huhu.br bjinak2 ngn blogspot ni

    ReplyDelete
  14. bro boleh bantu aku ke x? mcm mana aku nak edit box catatan aku bagi besar sikit.. cuba ko tgk blog aku nie
    http://mastima.blogspot.com saiz catatan tu kecil sgt aku nak besarkan lagi, klu boleh nak besarkan sampai penuh page tu..... yg kedua aku nak letak fail.. mcm carta organisasi dan borang2 tuk di download .. mcm na nak wat ek..... yg ketiga.. mcm na la. aku nak wat mcm kat page ko nie.. susut agama, blog hack tu kat page aku.....

    bagi detil ye.. senang aku paham.. plz.. tolong aku...

    ni email aku zackeys3@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  15. Anak desa aku fikir elok ko tukar je template lain kalau nak modified template yg asal blogspot punya banyak benda nak kena buat

    ReplyDelete
  16. mcm tu ek.... adesss xpe la klu mcm tu.. thz ek bro....
    kang nanti aku try cari template yang lain.. ko ader ke cadangan tamplate tu..... puas aku cari yang warna hitam mcm tu.... alahai.. blog kampung ....

    ReplyDelete
  17. kin nye template pon wordpress gak..jd tok blogspot nye..hehe
    :D

    ReplyDelete
  18. cantik blog ikeen skrg pandai design yer :D

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.