Di dalam sebuah riwayat dinyatakan, “jangan kamu bertengkar dengan saudaramu, janganlah bergurau senda dengannya dan janganlah kamu berjanji dengannya dan mungkir janji.
Jangan bertengkar

Pada mulanya Rasulullah s.a.w. telah mendapat tahu dari Malaikat Jibril tentang bilakah malam Lailatulqadar, namun belum sempat Baginda hendak memberitahu sahabat, Baginda terlupa kerana melihat dua orang sahabat sedang bertengkar.

“Aku keluar untuk mengkhabarkan kepada kamu berkenaan Lailatul Qadar, tetapi ada dua orang sedang berselisih sehingga pengetahuan berkenaannya tidak diberikan. Mudah-mudahan ini lebih baik bagi kamu, carilah di malam 29, 27, 25 (dan dalam riwayat lain, pada malam ke tujuh, sembilan dan lima).” (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/232))

janganlah bergurau senda

Bergurau senda adakalanya boleh menyebabkan orang sakit hati dan menjadi punca timbul perasaan benci antara satu sama lain. Benci-membenci mencetuskan api permusuhan. Apabila saling membenci, lama-lama berpecah-belah dan akibatnya musnahlah penyatuan Islam. Dalam quran disebut:

… dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk….(Al-Hujurat 11)

janganlah kamu berjanji dengannya dan mungkir janji.

Ada dua jenis janji iaitu janji bertulis dan janji secara mulut atau lisan. Kedua-duanya akan ditanya dihari kiamat. Dalam quran disebut:

……dan sempurnakanlah perjanjian (dengan Allah dan dengan manusia), sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya.(Al-Isra, 34)

Post a Comment

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.