Untitled

Pada post aku yang terdahulu aku ada menunjukkan bagaimana cara untuk membuat show all post atau table of content,sila rujuk disini tetapi cara yang aku tunjukkan itu tidak terlalu detail kerana hanya menunjukkan kesemua post yang telah dibuat didalam blog kita sahaja dan untuk memasangnya mungkin agak sukar kepada yang kurang mahir bermain dengan kode.Tetapi kini telah terdapat cara yang lebih mudah untuk membuat table of contents di blogspot.Cara membuat table of contents yang baru ini telah direka oleh Abu Farhan dan tentu sahaja rekaan beliau amat berguna kepada pengguna-pengguna blog di blogspot.

Dengan adanya Table of content rekaan Abu Farhan ini akan dapat memudahkan visitor diblog anda mencari post-post anda yang terdahulu dan sudah tentu dapat menjimatkan masa mereka mencari post yang mereka inginkan.Terdapat dua cara untuk menunjukkan kesemua post anda itu yang pertama menunjukkan kesemua post dengan label dan yang kedua menunjukkan kesemua post dengan tarikh.Lihat contoh table of content dengan label disini. Sila ikuti langkah-langkah untuk membuatnya dibawah.

1-Membuat table of Content dengan label

screenshot.1


2-Membuat Table Of Content dengan tarikh

screenshot.2

Cara menggunakannya.

Anda hanya perlu copy salah satu javascript yang diatas ini samaada mahu menggunakan table of content dengan label atau tarikh .Sebelum itu sila tukarkan link url yang aku tandakan dengan warna merah itu kepada link blog anda.

kemudian anda pergi ke dashboard dan buat satu post yang baru

screenshot.3

Selepas itu anda pastekan salah satu javascript table of content itu contohnya aku buat untuk label.Sila pilih EDIT HTML semasa anda mahu membuat post itu.

screenshot.4

Setelah itu anda hanya perlu publish kan sahaja post anda itu.kemudian anda lihat semula samaada menjadi atau tidak.Aku ucapkan selamat berjaya kepada anda.


6 comments:

  1. ni aku tny jer la.. mungkin ade yg nak tau.. kat sidebar pun boleh jer nak letak kan..?

    ReplyDelete
  2. Rasanya x boleh..aku x cuba lg..cubala buat.

    ReplyDelete
  3. naz buat mcm langkah kat atas tak menjadi. try buat kat gadget pn tak menjadi jgk..

    ReplyDelete
  4. sorry host utk simpan script tu dh mati..

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.