Salam semua,hari ni aku nak teruskan panduan bagaimana untuk membina blogshop atapun kedai online dengan menggunakan blogger.Langkah pertama yang perlu korang buat untuk membina blogshop dengan blogger adalah korang perlu mempunyai satu akaun dengan Google iaitu dengan membuat satu e-mel dengan Gmail.Dengan hanya membuat e-mel dengan Gmail korang boleh menggunakan kesemua aplikasi yang telah pun disediakan di google.Setelah kita mempunyai e-mel dengan gmail maka barulah kita dapat membuat satu blog di blogger dan mula membina blogshop kita nanti.

Selain daripadaGmail korang juga boleh menggunakan perkhidmatan e-mel yang lain secara percuma seperti yahoo dan lain-lain tapi aku lebih sarankan korang menggunakan Gmail.Aku akan tunjukkan cara-cara membuat e-mel dengan Gmail kerana aku anggap tidak semua orang tahu membuat akaun emel khasnya kepada mereka yang baru mahu bermula menjinakkan diri dengan dunia internet.Korang boleh lihat video tutorial macammana nak buat akaun Gmail di Google dibawah ini.



Setelah korang berjaya membuat akaun Gmail maka bolehlah korang bermula membuat blog dengan blogspot.Cara untuk membuat blog korang boleh rujuk semula post aku yang terdahulu cara-cara untuk[ membuat blog dengan blogger. ]..Post yang akan datang aku akan tunjukkan cara untuk membuat order form dan memilih template yang sesuai untuk buat blogshop.

8 comments:

  1. bole ta kalo s0fya nux s0h ariey updet kan s0fya punye bl0g . den aja s0fya .0ke . tengs .

    ReplyDelete
  2. aku pernah coba, hasilnya mantab kawan, lama juga g kesini aku, bagaimana punya kabar ?

    ReplyDelete
  3. @Rizkyzone
    Baik-baik aja riz..cuma agak sibuk sikit saja skrg :)

    ReplyDelete
  4. salam.nak tanya bro,camne cara nak wat background title post n sidebar

    ReplyDelete
  5. cuba cari .post h2 dan sidebar h2..kadang2 ada yg pakai h3..cuma tambah background..buat mcm ni

    .sidebar h2{
    background:#333;

    ReplyDelete
  6. tgh tunggu ko update camne nak buat order form :D

    ReplyDelete
  7. @Benraufye ke..sorryla aku sibuk sikit skrg ni nk tgk blog pun xda masa hehe..nanti aku buat.

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.