Pada artikel yang lepas aku telah menunjukkan bagaimana cara hendak membuat read more.sila lihat disini.Tetapi cara membuat read more yang aku tunjukkan dulu memerlukan kita memotong ayat secara manual jadi ini tentu serba sedikit akan menyukarkan anda untuk membuatnya.Tetapi cara yang akan aku tunjukkan ini tidak memerlukan kita memotong ayat lagi kerana ianya akan memotong ayat dalam artikel kita secara automatik dan sekaligus akan mengecilkan gambar jika anda ada meletakkan gambar didalam artikel yang ditulis oleh anda itu.Cuba lihat screenshoot di bawah untuk mengetahui lebih lanjut bagaimana Automatik Thumbnail dan Read More ini berfungsi.

Gambar sebelum membuat Automatik Thumbnail dan Read More

screenshot.12

Gambar selepas membuat Automatik Thumbnail dan Read More

screenshot.14

Sila ikuti langkah-langkah untuk membuatnya dibawah.

Sila lakukan backup keatas template anda sebelum membuatnya.

1.Pergi ke Layout----> Edit HTML

2.Berikan tanda didalam kotak "Expand Widget Templates"

3.Cari kode dibawah ini.Tekan CTR+F untuk cari

<data:post.body/>

4.Bila dah jumpa sila gantikan kode yang anda cari tadi dengan kode yang dibawah ini.

<script type='text/javascript'> summary_noimg = 430; summary_img = 340; img_thumb_height = 100; img_thumb_width = 120; </script> <script src='http://kfile.110mb.com/summary-post.js' type='text/javascript'/> <b:if cond='data:blog.pageType != &quot;item&quot;'> <div expr:id='&quot;summary&quot; + data:post.id'><data:post.body/></div> <script type='text/javascript'>createSummaryAndThumb(&quot;summary<data:post.id/>&quot;);</script> <span class='rmlink' style='float:right'><a expr:href='data:post.url'>Read more</a></span> </b:if> <b:if cond='data:blog.pageType == &quot;item&quot;'><data:post.body/></b:if>
5.Kemudian klik save.Selesai

p/s:Sila tinggalkan pertanyaan didalam kotak komen jika anda mempunyai masalah untuk membuatnya.


11 comments:

  1. Emm, menarik juga ni..
    blh try la..

    Jom exchange link melayu boleh hamba ni..:)

    ReplyDelete
  2. ooo baru la pakcik tau...... huhuhuhuu

    ReplyDelete
  3. Melayu boleh nak exchange link ke?Boleh2 nanti aku masukkan link blog ko ye

    ReplyDelete
  4. Pakcikdot lama x dgr kabar..:)..skrg dh tau kan

    ReplyDelete
  5. wah! menarek. dah berjaya buat. tengs. :)

    ReplyDelete
  6. baby dh berjaya bagusla,wlcome

    ReplyDelete
  7. Salam...ariey..aritu aku ade gune tips hok demo beri tu..tengok2 tok jadi..guano nk buang summary_noimg=430;summary_img=_thumb.....semua2 tu la..

    ReplyDelete
  8. AWAK SY X DAPAT BUAT LA...SY X PERNAH BUAT READ MORE MANUAL BEFORE NI...TP SY TERUS BUAT YG AUTOMATIK...THEN BILA PUBLISH TERUS JADI PANJANG DAN X PENDEK PON..NAPE?

    ReplyDelete
  9. tolong la mcm ne ni.kau de tgk x komen2 aku ni?reply la weh..ari tu aku try buat automatik ni x jadi...tp yg manual x pena wat lg...ni ade link dgn yg manual ke?

    ReplyDelete
  10. @Nizar..sori lmbt reply aku sibuk sikit skrg ni..x jd mgkn sbb tmpt untuk simpan javascript tu dah x boleh pakai nanti aku share balik

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.