Hari ini aku nak tunjukkan kepada anda trik untuk mengosongkan recycle bin melalui shortcut di right klik.sebenarnya trik begini tidaklah berguna sangat tetapi bagi anda yang rasa malas untuk kosongkan bin anda dengan cara yang biasa bolehlah cuba trik ini ok.Jika mengikut cara biasa anda kena pergi ke ikon recycle bin anda dahulu kemudian right klik kemudian barulah anda klik di empty recycle bin jadi tentu dengan cara yang biasa akan sedikit menyusahkan kerana anda sentiasa kena pergi ke bin untuk kosongkannya tetapi dengan cara ini anda tidak perlu lagi buat begitu anda boleh kosongkan bin anda walaupun anda berada di Local Disk yang lain aku ambil contoh seperti gambar di bawah.Klik Gambar Untuk Besarkan.



gambar ini adalah di Local disk E aku dan anda boleh nampak di right klik aku ada shortcut untuk empty recycle bin.Ok untuk membuat shortcut ini anda ikut cara-cara seperti dibawah.

1. anda copy semua yang ada didalam kotak ini.





2.kemudian anda buka notepad dan pastekan semua yang anda copy tadi kedalam notepad itu.



3.Seterusnya anda pergi ke file pilih save as.Anda boleh letakkan apa saja nama yang anda sukai tetapi di belakangnya anda tambahkan .reg ,aku save dengan nama kosongbin.reg sebagai contoh.kemudian anda simpan, untuk lebih mudah anda simpan di atas desktop anda.




4.kemudian anda akan nampak satu icon untuk reg seperti gambar ini.


5.Anda double klik ikon untuk reg itu,kemudian dia akan keluar satu soalan seperti ini gambar dibawah,anda hanya pilih yes.


6.Kemudian anda cuba right klik mouse anda jika anda membuat semuanya seperti yang aku terangkan tentu akan ada satu shortcut untuk empty recycle bin.Seperti gambar dibawah.Selesai.

Semoga Trik ini dapat membantu anda dan dapat menambahkan pengetahuan anda.Terima Kasih kerana sudi membaca.Jika ada pertanyaan bolehlah tinggalkan komen.

Do At Ur Own Risk.:astig:

2 comments:

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.