Alert message dibuat adalah bertujuan untuk memberikan sesuatu peringatan kepada visitor didalam blog kita,disamping itu kita juga boleh membuat alert message untuk memberikan sedikit tips,kata-kata nasihat dan lain-lain.Dengan membuat alert message akan dapat mencantikkan lagi posting korang semua terutamanya orang perempuan yang memang sukakan kecantikkan.Jangan risau benda ini tidak akan memberatkan blog korang.Aku memilih untuk membuat Alert message hello Kitty kerana kebanyakkan orang perempuan sukakanya orang lelaki aku tak berapa pastilah,mungkin ada yang suka dan dan ada yang tidak.Dibawah ini adalah contoh Hello Kitty Alert message.

“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” – Khalifah Abdul Malik bin Marwan

Macam mana cantik tak?..untuk mencantikkan lagi alert message ini korang bolehlah menggunakan daya kreativiti korang sendiri.Mungkin korang boleh mebuat design korang sendiri bersesuaian dengan tema blog korang.Jika korang rasa berminat untuk cuba membuatnya bolehlah lihat dibawah cara untuk membuat Hello Kitty Alert Message ini.

1.Pergi ke layout dan pilh edit Html.

2.Kemudian cari kode </b:skin>.Lepas tu Korang copy kode css dibawah ini dan pastekan diatas kode </b:skin> tadi.Kemudian savekan tempalte korang.

.hello{ background:#fff url(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiUMpL85GPtMBX32oXKk1bP5XvvLfzmZ5JxFIQJgxwSfcYycmeRJeh-kaVJ2bxTReqcZwe_4Wwyf3iz2gPKn_xYYn0NntVLxhfs85hVDn2Nd_Z-DCYFarMf4un1X0tOF0y-faJ_Z0ipFeYX/) center no-repeat; background-position: 15px 50%; /* x-pos y-pos */ text-align: left; padding:5px 20px 5px 75px; border: 1px solid #ddd; font-style:italic; font-size:10px; color:#ef4d98; }

3.Untuk menggunakan Alert message ini korang hanya perlu masukkan kode seperti dibawah semasa korang hendak membuat post dan sila pilih EDIT HTML semasa hendak membuatnya.

<div class="hello">“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” – Khalifah Abdul Malik bin Marwan </div>

4.Korang boleh tukarkan #fff untuk warna background korang.(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiUMpL85GPtMBX32oXKk1bP5XvvLfzmZ5JxFIQJgxwSfcYycmeRJeh-kaVJ2bxTReqcZwe_4Wwyf3iz2gPKn_xYYn0NntVLxhfs85hVDn2Nd_Z-DCYFarMf4un1X0tOF0y-faJ_Z0ipFeYX/) untuk gambar hello kitty,1px solid #ddd untuk warna border dan color:#ef4d98 untuk warna font.

5.Dibawah ini adalah contoh-contoh alert lain yang aku buat.

“Kalaulah anda tidak mampu untuk menggembirakan orang lain, janganlah pula anda menambah dukanya.” ~Pujangga~

“Manusia tak akan tahu semua perkara, justeru tahu banyak perkara lebih baik dari tidak suka mengambil tahu walaupun satu perkara.” ~Pujangga~

Kata-kata Pujangga: “Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.”

“Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, tetapi tidak semua perpisahan akan menjanjikan akan adanya pertemuan semula sesudah perpisahan itu.” Kata-kata Pujangga~

“Jangan sesekali menyalahkan kesilapan diri sendiri kepada orang lain kerana orang yang tidak mengakui kelemahan diri sukar untuk berjaya.” kata-kata Pujangga`

Kata-kata Pujangga: “Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung! Kitakah mereka itu?”

Kata pujangga dipetik dari blog ibnismail.wordpress.com

9 comments:

  1. wahh nice!! first time jumpa tutorial mende alah ni...thank 4 sharing bro...nnti sis try :)

    ReplyDelete
  2. Ok kak dahlia selamat mencuba dan semoga berjaya..

    ReplyDelete
  3. :D thanks for sharing Ariey, terbaik r mende ni...

    ReplyDelete
  4. nampak tajuk ada nama hello kitty je gelojoh nk baca..haha..best2..

    tp lg suka yg last skali tu....
    naruto :p

    ReplyDelete
  5. serius menarik.. nnt ade masa aku nak godek2 mende ni.. thanks..

    ReplyDelete
  6. @dauspozi..sama-sama boleh mantapkan lg blog hijau ko hehe


    @yana..dah agak org pompuan suka hello kitty kan sbb tu wat tajuk tu..kalau yana suka yg last skali tukar je gambar tu dlm format gif.


    @ezany..selamat mengodek2


    @aizudin..matap bro..boleh pelbagaikan lg mengikut citarasa sendiri.

    ReplyDelete
  7. bro, elo kitty je lu bagi..hehe bagi la yang bawah2 tu punye code..hello kitty tu cute sgt arr..hehee..mana photobucket lu..keh keh..:D thanks!

    ReplyDelete
  8. ala neon ko tunjukkan je cursor ko dkt gambar tu dan klik view image pastu simpan..

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.