st-dupont-fountain-pen-usb-key Tutorial pada kali ini aku ingin menunjukkan kepada anda yang masih tidak tahu cara untuk menambah Author didalam blog milik anda.Kadang-kadang kita mungkin agak sibuk ataupun kekeringan idea untuk mengupdate blog dengan cerita-cerita yang baru.Dan jika membiarkan blog kita terlalu lama tidak diupdate kemungkinan besar blog kita akan kehilangan pengunjung yang selama ini setia membaca dan ranking blog kita didalam google juga mungkin akan turun.

 

Contohnya seperti blog milik aku ni walaupun baru sebulan lebih tidak diupdate tetapi ranking Aku di Alexa Telah naik secara mendadak pada asalnya ranking aku sekitar 200,+++ tetapi seperti yang anda dapat lihat sekarang ranking aku di Alexa ialah 1,033,919 dan sudah tentu kita tidak mahu perkara seperti ini berlaku kepada blog yang telah lama kita jaga ini.Jadi jika menjemput orang lain menjadi Author didalam blog kita tentu sahaja blog kita akan sentiasa diupdate dan kita juga dapat mempelbagaikan lagi jenis penulisan didalam blog kita.Di bawah ini aku akan tunjukkan macam mana cara nak menambah Author didalam blog milik kita beserta dengan gambar agar lebih senang untuk faham.

1.Untuk menambah Author anda perlu pergi ke dashboard dan cari setting.

1 

2.Kemudian anda pergi ke permissions dan disitu anda akan dapat melihat gambar,nama dan emel anda dan anda adalah Admin blog.

2

3.Setelah itu anda klik pada add author dan masukkan emel add orang yang anda mahu jadikan sebagai Author didalam blog anda.Kemudian klik invite.

3

4.Kemudian orang yang anda jemput itu akan medapat emel yang mengatakan dia dijemput menjadi author didalam blog anda.Dan dia hanya perlu klik pada link yang telah diberikan.

5

5.Apabila selesai sahaja klik kepada link itu dia akan diminta memasukkan password miliknya sendiri dan accept invitation.

6

6.Kemudian secara rasminya orang yang dijemput itu akan menjadi Author didalam blog anda.dan sudah boleh mula menulis.

4

7.Tetapi jika sebagai author orang yang dijemput itu tidak akan dibenarkan menukar setting yang telah sedia ada didalam blog anda.

8 

dan dia juga tidak dibenarkan menjemput orang yang lain menjadi Author didalam blog anda ,

9

selain daripada itu dia juga tidak dibenarkan edit atau delete post anda yang terdahulu sebagai author dia hanya boleh membuat post baru dan hanya dibenarkan view sahaja post milik anda yang terdahulu.Jadi anda tidak perlu risau akan kehilangan post-post milik anda.

7

8.Tetapi anda juga boleh mengizinkan Author itu menukar setting atau apa sahaja yang terdapat didalam blog milik anda dengan cara menjadikan dia sebagai admin.Untuk menjadikan author sabagai admin anda hanya perlu klik di Grant Admin Privileges dan secara langsung Author akan menjadi Admin didalam blog anda.

10

p/s:Siapa yang sudi untuk menjadi Author didalam blog buruk aku ini boleh tinggalkan emel anda dibawah.


7 comments:

  1. aku nak... tapi ape skop blog ko?

    ReplyDelete
  2. blog aku semua boleh piratz..tetapi lebih kepada blog tutorial,pasal software,handfone dan komputer..jgn bab politik dann perkauman dahla..apadia emel ko piratz

    ReplyDelete
  3. saya nak post kan jugak, tapi blog nihs spec dia lebih kpd apa???

    ReplyDelete
  4. erm menarik jgk. aku xgodek2 sngt blogspot ni. haha. bgus bro. nice share =D

    ReplyDelete
  5. sbnrnya lebih kpd tutorial tp sbg author x kisah boleh tulis apa yg nk tulis..saya x kisah kalau berminat boleh bg emel baru boleh invite..




    acap..biasala pakai blogspot ni kenala mengkaji kelebihan dia dgn lebih mendalam sikit hehe..

    ReplyDelete
  6. thanks atas perkongsiannya
    tutorial yg lengkap n terperinci
    sy baru shaja membuat add author berpandukan tutor ni..mmg sgt membantu..thanks sekali lagi...
    follower ke 403

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.