Dari Abu Said al-Khudri, r.a., bahawa Nabi s.a.w., bersabda:

“Sesungguhnya dunia ini manis dan indah dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu wakil menguruskan apa yang ada padanya, maka dengan itu ia sentiasa memerhati bagaimana cara kamu menjalankan urusan itu; oleh itu hendaklah kamu menjaga diri dari keburukan yang disebabkan oleh dunia, dan khasnya oleh perempuan, kerana sesungguhnya fitnah yang mula-mula menimpa kaum Bani Israel adalah berpunca dari orang-orang perempuan.” (Muslim)

1. Manusia sebagai pemerintah (khalifah) di dunia

Dunia ini tempat ujian. Firman Allah “Quli’ malufasayarallahu ‘amalakum wa rasuluhu wal mu’minun…” bekerjalah…Allah, Rasul dan orang Mukmin akan melihat kemampuan kamu:-

Taubah [105] Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan

2. Dunia

Dalam satu hadis disebut dunia ini ibarat bangkai yang dicari anjing (sekiranya diabaikan tanggungjawab akhirat). Carilah dunia untuk ke akhirat seperti mana Sayyidina Abu Bakar, Abdul Rahman Bin Auf, Sayyidina Usman menggunakan kekayaan mereka untuk Islam.

Sayyidina Umar yang dermawan

Ketika kaum muslimin hijrah dari Mekah ke Madinah, mereka menghadapi masalah bekalan air. Di sana memang ada sebuah perigi, tapi perigi itu milik seorang Yahudi dan airnya diperdagangkan. Hijrahnya kaum muslimin ke Madinah amat menggembirakan kerana memberinya kesempatan untuk memperoleh wang yang banyak daripada hasil penjualan air perigi.

Rasulullah SAW amat berharap jika salah seorang sahabat mampu membeli perigi itu untuk meringankan beban kaum Muhajirin yang menderita kerana harta mereka ditinggalkan di Makkah. Mengetahui kejadian itu, Sayyidina Usman r.a. pergi ke rumah orang Yahudi itu untuk membeli perigi itu. Selepas tawar-menawar, harga perigi itu 12,000 dirham dan dengan perjanjian satu hari hak orang Yahudi itu, dan keesokan harinya untuk Uthman.

Pada giliran Sayyidina Usman, kaum Muslimin bergegas mengambil air yang cukup untuk keperluan dua hari. Dengan demikian si Yahudi berasa rugi, kerana tidak ada lagi yang membeli air pada gilirannya,

Orang Yahudi itu mengeluh kepada Sayyidina Usman, dan akhirnya dia menjual perigi itu kepada Sayyidina Usman dengan harga 8,000 dirham.Perigi Raumah mengalirkan air yang melimpah bagi kaum Muslimin dengan percuma. Itulah kedermawanan Sayyidina Usman r.a.

3. Wanita

Dari Usamah bin Zaid r.a. bahawa Nabi s.a.w., bersabda: “Tidak ada sesuatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela - selepas wafatku - terhadap kaum lelaki, selain daripada fitnah yang berpunca dari kaum perempuan.

Perempuan walaupun kurang akalnya, namun daya tarikannya seperti magnet yang sangat kuat. Pengaruhnya dan tipu muslihatnya sangat besar hinggakan lelaki yang cerdik juga boleh tewas kepada wanita.


Seperti mana diceritakan dalam Al-Quran tentang cerita Zulakha, isteri Raja Mesir yang menggoda Nabi Yusuf:

Yusuf [28] Setelah suaminya melihat baju Yusuf koyak dari belakang, berkatalah ia: “Sesungguhnya ini adalah dari tipu daya kamu orang-orang perempuan; sesungguhnya tipu daya kamu amatlah besar pengaruhnya.

Dipetik dari:koleksi emel

9 comments:

  1. sbg lelaki mmg kita perlukan perempuan dlm hidup kita.tapi jgnlah sampai nafsu menguasai akal..

    ReplyDelete
  2. aq suka artikel kamu sob buat nambah wawasan q

    ReplyDelete
  3. @masterly02..betul tu




    @Rizky..semoga bertambah lg ilmu riz.

    ReplyDelete
  4. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi wwwasianbet77com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.