Tahukah anda cara-cara untuk membuat header navigation bar seperti home,admin,download,review gadget dan sebagainya seperti gambar ini.jika anda memakai template yang lebih baru kebanyakkan navigation bar ini telahpun ada cuma anda perlu memasukkan link dan namanya sahaja.Tujuan membuat navigation bar ini adalah supaya senang untuk kita pergi ke blog atau laman web yang lain.. contohnya seperti yang aku buat Nama download bila klik dia akan pergi ke http://aikonblog.blogspot.com bila klik review gadget dia akan pergi ke http://blog99cent.blogspot.com.Jadi anda boleh membuat Nama dan link anda sendiri jika anda hendak membuat link ke blog aku lagi bagus.

Bagaimana jika anda hendak membuat link di dalam blog anda sendiri?

Jika anda hendak membuat link di dalam blog anda sendiri contohnya about me anda cuma copy link ke address bar di bowser anda contohnya jika aku buat about me bila klik dia akan pergi ke http://www.blogger.com/profile/05463855922088761740.(cuba Klik).untuk buat about me anda perlu pergi ke profile anda dahulu kemudian klik nanti akan keluar seperti link diatas yang berbeza hanya tulisan yang warna merah itu sahaja.Ok jika anda berminat untuk mencuba untuk membuat navigation bar ini boleh ikuti langkah-langkahnya seperti di bawah.

1.mula-mula anda pergi ke layout dan pilih EDIT HTML.
2.anda hanya perlu cari dan tukarkan tulisan yang berwarna kuning ini dengan link dan Nama anda sendiri,Untuk cari anda hanya perlu tekan CTR+F di dalam ruang HTML itu.

Cari Kod warna Oren ini Dan tukarkan kepada Nama dan Link anda sendiri.


<li><a href='#' title='#'>Edit</a></li>




Contohnya;


<li><a href='#' title='#'>Edit</a></li>

<li><a href='http://aikonblog.blogspot.com' title='Download'>Download</a></li>

<li><a href='http://blog99cent.blogspot.com' title='Review Gadget'>Review Gadget</a></li>



semoga tutorial ini dapat membantu anda,jumpa lagi di dalam tutorial yang akan datang.


Post a Comment

Sila tinggalkan komen ada dibawah ini dan yang berkenaan dengan post sahaja dan semua komen akan ditapis dahulu sebelum ditampilkan.